Loper.ferrenzo.nl Home

zondag 14 september 2008

Duurloop update

Hoewel het op m'n blog rustig was, heb ik zelf niet stil gezeten. De afgelopen week heb ik het wel wat rustiger aan gedaan, maar de week ervoor heb ik in totaal bijna 100 kilometer gelopen. Voor mij een record!

We waren een week op vakantie in de Achterhoek, het huis van mijn schoonouders, in een mooie omgeving om te lopen. Op achtereenvolgens de eerste zaterdag en de vrijdag erna heb ik 30 en 27 kilometer gelopen. Tussendoor nog 3 keer tussen de 10 en 15 kilometer. De korte afstanden gingen lekker, de lange waren zwaar. Daar komt bij dat bij die eerste loop mijn trouwe hardloopvriend, mijn GPS, hartslagmeter en stopwatch, de Garmin Forerunner 305 de geest gaf. Bah, wat was dat balen en oh, wat ben ik aan dat ding gehecht. Die loop zelf ging dus niet lekker, o.a. omdat mijn horloge ermee stopte. Maar daarnaast ben ik flink fout gelopen (halverwege heb ik een nieuwe route uitgestippeld) en was het ook nog eens goed warm. Aan het einde van de route was de koek op, het was niet lekker meer, de benen helemaal leeg. Vijfhonderd meter voor thuiskomst heb ik Hilde gebeld met het vriendelijke, doch dringende verzoek drie eieren voor me te bakken en met kaas en ham op even zoveel boterhammen te leggen. Ik had honger! Voor de duidelijkheid, ik had ruim 2,5 uur op eigenlijk alleen water gelopen.

De tweede lange loop ging beter, maar misschien wel omdat die beperkt bleef tot 27 kilometer. De eerste 22 kilometer fietsten Hilde en Stef mee, dat was leuk en relaxed. Over de pontjes bij Brummen en Dieren, genieten van de omgeving! Maar ook dit keer was richting het einde alles op. Ik had in de route nog de optie om er drie kilometer aan toe te voegen, maar daar had ik de kracht niet meer voor. Dit keer had ik als vocht aangelengde vruchtensap mee. Wat betreft energie ging het beter dan de loop ervoor.

Hoe anders ging het gisteren. In totaal 31,5 kilometer gelopen, maar nu had ik wel wat over. Niet dat ik daar gebruik van heb gemaakt, maar toch. Dit geeft wel wat meer vertrouwen in de marathon dan de twee lopen ervoor. Als drank had ik een zelf gemaakte sportdrank bij me op basis van Fantomalt. Misschien dat dat een deel van het verschil in ervaring verklaart. Het recept: 140 gram Fantomalt, 2 liter water, een theelepel zout en wat limonadesiroop voor de smaak.

De drie lopen zijn weer verwerkt in de grafiek, zie hieronder. Wat betreft snelheid loop ik wat achter, dus daar ga ik me de komende tijd wat meer op richten. Het is wel zo dat de reden voor de lage snelheid mede zit in de vermoeidheid van mijn lijf, maar omdat het er op lijkt dat ik qua afstand wel goed uit kom, verleg ik de focus. Normaal gesproken loop ik de doordeweekse afstanden ook op rustig tempo, maar daar gaat het tempo ook wat omhoog. Daarnaast blijf ik natuurlijk de interval trainingen doen op de baan bij AAC.

NB: Bij de afgelopen drie afstanden heb ik het in- en uitlopen bij de afstand meegerekend. Dat lijkt me zuiverder, omdat het gaat om de totale tijd/afstand.