Loper.ferrenzo.nl Home

zaterdag 23 augustus 2008

Twee kilometer verder

Vandaag weer een lange duurloop gelopen, twee kilometer verder dan de afgelopen drie keer. Het was best zwaar, vooral door een gebrek aan nachtrust. Verder ging het wel goed. De hartslag was met 163 niet heel laag, de snelheid met 4:54 precies op schema.

maandag 18 augustus 2008

Zaterdagduurloop

Afgelopen zaterdag heb ik weer hetzelfde rondje gelopen als de twee weken ervoor. Dat klinkt saai, maar is het niet. Er is onderweg veel te zien, de tijd vliegt voorbij.

Het lopen zelf ging goed. Aan het begin had ik vrij veel moeite de hartslag onder de 165 slagen te houden, de 160 lukte zo wie zo niet. De snelheid daarbij was redelijk, met 5:05 tot 5:10. Wat wel interessant is is dat richting het einde het tempo flink omhoog kon, zonder dat dat invloed had op de hartslag. De laatste, zeg, vijf kilometer kon het tempo omhoog tot een lekkere 4:35 tot 4:40. Zo'n dertig seconden sneller per kilometer! Daarbij was het ook makkelijker vol te houden dan de vorige twee keer, qua pijnlijke spieren en voeten. Het is duidelijk dat mijn lichaam al wat begint te wennen aan de langere afstand.

De laatste 3 kilometer heb ik een versnelling ingezet tot hartslag 175 en daarbij een gemiddeld tempo gelopen van 4 min 13. De marathon wil ik in 4 min 18 lopen, om onder de 3 uur te eindigen, dus dat ziet er oke uit.

Met de data van afgelopen zaterdag heb ik de grafiek weer geupdate, zie hieronder. De doelstelling qua afstand is iets afgezwakt. Van verschillende kanten hoor je dat het geen nut heeft niet voor de volle afstand te trainen. Om overbelasting te voorkomen is het beter het iets rustiger aan te doen. Daarom ligt de doelstelling in de grafiek nu op 36 km (3 uur) op drie weken voor de marathon, in plaats van de oorsponkelijke 42.


A.s. zaterdag breid ik mijn rondje uit uit, op naar de 24 kilometer.

PS: De Nike Lunars zijn binnen, ik heb er ook al op gelopen. Binnenkort mijn ervaringen...

zondag 10 augustus 2008

Nike Lunar Trainer

Nike heeft hele interessante nieuwe schoenen op de markt gebracht. Heel licht, goed dempend met weinig energie verlies, dit alles op basis van NASA schuim: De Nike Lunar Trainer. Een paar is naar me op weg vanuit Amerika. Ik wil proberen hier de marathon op te gaan lopen, of anders de lange afstanden in te trainen. Als dat niet gaat omdat ze bijvoorbeeld niet goed passen, dan neem ik ze als vrijetijds schoenen. Ik kan niet wachten...

Nog een halve marathon

Gisteren heb ik weer hetzelfde rondje gelopen als de week ervoor, totale lengte 23,5 km, incl. in- en uitlopen. De training zelf bedraagt dan ongeveer 21 kilometer, de halve marathon. Maar of ik nou moet zeggen dat ik 23,5 km heb gelopen, of 21 km heb getraind, daar ben ik nog niet helemaal uit. Hoe langer en rustiger de duurloop, hoe twijfelachtiger het nut van in- en uitlopen wordt. Begin de training gewoon wat rustiger en je kunt net zo goed het hele traject als training beschouwen.

De training zelf en de vooruitgang in snelheid en/of hartslag gingen weer wat minder. Ondanks dat ik de afgelopen week minder had gelopen en nu dus meer uitgerust en vol energie zou moeten zijn. De nachten ervoor waren qua nachtrust wat minder en dat zie je direct terug. Niets schokkends, de stijgende lijn zit er nog steeds in. Hopelijk gaat het a.s. zaterdag weer wat beter.

De laatste 10 minuten van de training waren een hoger tempo (afwisseling is goed voor je!), maar dat is niet meegenomen in de gemiddelde hartslag (163) en snelheid (5 min 6).

zaterdag 2 augustus 2008

Halve marathon

De afstand van de zaterdag-duurloop begint al aardig op te lopen. Vorige week viel het door de erg lage snelheid wat tegen, maar vandaag zat ik boven de halve marathon (21,1 kilometer). Ook de snelheid was meer dan prima met gemiddeld 4 min 57 bij een hartslag van 155.



Heel precies weet ik niet hoe ver ik heb gelopen, want halverwege was de accu van mijn horloge leeg. Balen, het loopt meteen minder lekker, zonder feedback over de hartslag en snelheid. Het geeft wel aan hoe afhankelijk c.q. verslaafd ik aan dat ding ben geworden.



De duurloop van vandaag heb ik weer verwerkt in mijn zaterdag-duurloop-grafiek, zie hieronder. Een grote sprong vooruit, het geeft beter aan waar ik nu sta dan de loop van vorige week. Wat minder goed opvalt in de grafiek is dat ik, zoals hierboven ook al stond, met een behoorlijk lage hartslag heb gelopen.





Voor komende week overweeg ik om het wat rustiger aan te doen. Afgelopen week heb ik 68 kilometer gelopen, op allerlei plekken voel ik 'dingen'. Wellicht is een week met wat minder lange en heftige training wel goed om te herstellen. Dan kan ik a.s. zaterdag er weer vol tegenaan.