Loper.ferrenzo.nl Home

zondag 27 juli 2008

Lange duurlopen

Op weg naar de Marathon zal ik me vooral richten op de afstand; het trainen van de duur dat mijn spieren het vol zullen houden en de vetverbranding voor het verzorgen van energie. De training hiervoor doe ik vooral op zaterdag.



Mijn wekelijkse trainingsschema ziet er grofweg als volgt uit:

  • Maandag korte duurloop

  • Woensdag interval training bij AAC

  • Zaterdag lange duurloop

Tussendoor zijn er nog allerlei andere trainingen, zoals een extra duurloop, een hersteltraining, etc.. Waar het nu even om gaat is die duurloop op zaterdag. Bij deze training let ik op drie zaken:



1. Het trainen van de vetverbranding. Dit gaat het beste bij een lage snelheid. Normaal gesproken hou ik voor D1, de rustige duurloop snelheid, een hartslag aan tussen 160 en 172. Om overbelasting te voorkomen, gelet op de grote afstanden die ik zal trainen, en om me vooral op de genoemde vetverbranding te richten hou ik voor de duurloop nu een doelinspanning aan van 160 hartslagen.



2. De snelheid. Om een goede snelheid te lopen op de hele Marathon denk ik dat ik op de rustige D1 moet groeien naar 4 min 35 per kilometer. Haal ik dat, dan is het mogelijk om 4 min 20 op de Marathon te lopen en binnen 3 uur te finishen. Mijn droom!



3. De afstand. Deze loopt de komende periode geleidelijk op naar uiteindelijk bijna 40 kilometer.



Deze drie gegevens ga ik de komende weken per zaterdag bijhouden in een Excel sheet om mijn vooruitgang te meten. Afgebeeld in lichte kleur zijn de doelstellingen, in harde kleur de gemeten resultaten. Hieronder zie je de grafiek met daarin al verwerkt de eerste vier zaterdagen.







Let op: De groene lijn geeft de afstand weer in kilometers, vermenigvuldigd met 10. Dus als er 150 staat, heb ik 15 kilometer gelopen. Op deze manier kan de grafiek toe met slechts 1 schaal voor zowel de afstand als de hartslag.



Met de hartslag gaat het wel goed, maar het is dan ook makkelijk je aan te passen dit doel. Afgelopen zaterdag is vooral de snelheid enorm ingezakt. Waar ik iets van 5 min 8 wilde lopen, kwam ik niet verder dan 5 min 37. Een enorm verschil waar ik best van ben geschrokken, maar gelukkig is de oorzaak te verklaren. Zaterdagochtend was het vrij warm maar vooral heel erg vochtig. Ik kon simpelweg de warmte niet kwijt. Mijn lichaam zweette alsof het een lieve lust was, maar koelde niet af. Daar komt bij dat ik nog niet geheel was bijgeslapen van de afgelopen, zware, week. Overigens was het nog steeds best lekker om te lopen, alleen schoot het niet zo heel erg op.



Echter, de dag erop, zondag, bij een rustige herstelloop met een hartslag van 152 gemiddeld haalde ik alweer 5 min 9. Een snelheid die beter past bij mijn doel, geruststellend. Het is ronduit verbazingwekkend hoeveel invloed warmte en het niet uitgerust zijn hebben op de hartslag. Hopelijk slaap ik deze week beter, is het zaterdag lekker fris en haal ik dan wel de doelstelling. Ik ben benieuwd!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten