Loper.ferrenzo.nl Home

dinsdag 11 december 2007

Gespannen lopen

Ze zeggen wel, je moet ontspannen lopen. Maar dat is aan mij niet besteed, daar raak je van geblesseerd!

Een jaar geleden was ik, net als nu, aan het trainen voor de halve marathon van Egmond. Drie weken voor de wedstrijd stond een loop van 2 uur op het programma. Een half uur langer dan ik ooit had gedaan. Als opmerking stond er nog in het schema: "Loop ontspannen". Dat leek me logisch bij zo'n grote afstand.

Het lopen ging goed, maar het werd na anderhalf uur natuurlijk wel zwaar. De echte last kwam de volgende dag pas, in de vorm van pijn aan de buitenkant van mijn linkerknie. Ik dacht aan overbelasting en besloot het rustig aan te doen. De volgende loop extra rustig begonnen, maar na drie kilometer kon ik wandelend naar huis. De pijn was niet te harden. Weer een blessure. Flink balen, zo vlak voor de wedstrijd. Lang getraind, ik was in de vorm van mijn leven en plotseling moet je de training staken.

De weken erna ben ik het blijven proberen, maar iedere keer kwam de pijn weer terug na een paar kilometer. Soms pas na 4, maar ze kwam onherroepelijk. De donderdag voor de wedstrijd, na een hele week rust, heb ik het een laatste keer geprobeerd. Dit keer ging het zonder probleem tot het vijf kilometerpunt. Een kilometer winst, maar lang niet genoeg voor een halve marathon! Wel kwam ik erachter dat ik met een kilometer of 11 per uur wel kon doorlopen, zonder al te veel pijn. Een goede tijd zat er niet in, maar de finish en medaille misschien wel.

De wedstrijd liep anders. Van te voren voorzichtig ingelopen, zonder last. Flink hard van start gegaan om zoveel mogelijk mensen in te halen voordat we het smalle strand op gingen en daar het tempo wat laten zakken. Wachtende op wat onvermijdelijk komen zou, de pijn. Maar het kwam niet. De pijn bleef uit. En ik had op het eind nog genoeg energie over voor een sprint, heuvel op, richting de finish. Eindtijd 1 uur 35 min 15. Dat mag nog wel een keer gezegd worden.

De pijn kwam terug bij het uitlopen. Ik ging er vanuit dat de wedstrijd spanning of adrenaline er voor had gezorgd dat ik pijnloos had gelopen. Na deze wedstrijd heb ik het fanatieke trainen een tijd gelaten voor wat het was (Stef was in Egmond al vier weken oud) en ben ik hersteld van deze blessure.

De pijn in mijn linkerknie is een jaar weggeweest, maar is nu weer terug. Afgelopen zaterdag stond er een flinke training op het programma, van tegen de 20 kilometer, in een hoog tempo. We waren bij mijn schoonouders en het leek Hilde leuk een stuk met me mee te lopen. Gezellig. De eerste zeven kilometer gingen daarom in een, voor mijn doen, rustig tempo van net geen 12 km/u. Een ontspannen loopje dus. Aansluitend volgden 11 kilometer in D2/D3 met een gemiddelde snelheid van 4 min 4 (14,8 km/u). Precies de snelheid die ik de halve marathon van Amsterdam had gelopen, maar dan nu met hartslag 173, tegen 183 in Amsterdam. Mijn conditie is beter dan ooit!

Maar, de volgende dag dus weer pijn aan mijn knie. Nu verdacht ik zelf het heftige deel van de training. Daar ging het hard, dus daar zal wel de overbelasting in zitten. Niets is minder waar. De blessure en ook die van een jaar geleden, worden juist veroorzaakt door het rustige lopen.

Het lampje ging bij mij maandag branden. Om een lamlendig slaperig gevoel uit mijn lijf te krijgen ben ik een stuk gaan lopen. Mijn knie deed zeer, daarom rustig aan, ontspannen. Soms kwam de pijn wat op, soms verdween deze weer. Na tien kilometer werd het ineens teveel, de pijn schoot door mijn been en vloekend en tierend van frustratie kwam ik tot stilstand. Vijf weken voor Egmond, een top conditie en weer houd het op?

Wandelend ben ik alles wat er een jaar geleden gebeurde en wat er nu voorbij was gekomen op een rijtje gaan zetten. Het begon door te dringen dat juist het rustige lopen de oorzaak kon zijn. Als je rustig loopt span je je spieren minder aan. Denk hierbij aan de pezen die om je knieƫn lopen. Span je die niet aan, dan worden de kniebanden zwaarder belast. Misschien zat daarin wel het probleem, dat door dat rustige lopen de kniebanden overbelast waren geraakt.

Met deze nieuwe informatie in mijn achterhoofd ben ik weer gaan lopen, maar dan met alle spieren rondom de linkerknie aangespannen. Waar ik eerder nog verging van de pijn kon ik nu gewoon verder lopen. Wel wat stijfjes, met die aangespannen knie, maar volledig zonder pijn. De resterende 3 kilometer naar huis gingen zonder probleem.

Het sluit aan bij mijn eerdere ervaringen. De eerste blessure had ik opgelopen na een lange, ontspannen gelopen tocht. Iedere volgende rustige loop ging het weer fout, kwam de pijn terug. De wedstrijd daarentegen, op hoog tempo en iedere spier in het lijf gespannen, ging helemaal goed. De pijn begon weer toen ik ontspannen ging uitlopen.

Dit jaar hetzelfde. De oorzaak van de blessure is niet het heftige deel van de training van zaterdag, maar juist het rustige deel. De pijn kwam weer terug toen ik twee dagen later rustig ging lopen, maar verdween toen ik alle spieren rondom die knie aanspande.

De moraal van het verhaal? Ontspannen lopen is goed, zolang de ontspanning in je hoofd zit. Laat je je spieren verslappen, kijk dan uit voor extra belasting van bijvoorbeeld de kniebanden. Loopt gespannen!

7 opmerkingen:

marksanne zei

leuk geschreven, boeiend relaas en goed geanalyseerd ook! jammer dat er nog niet veel LvhL-blog-fans zijn om mee te genieten van deze mooie stukjes proza.

Anoniem zei

Leuk stukje zeg.

Ik kwam hier terecht via blackle.com op zoek naar mensen die ook af en toe door knieblessuren al hun trainingsarbeid voor weken of zelfs maanden kunnen vergeten. Het lijkt me zeker de moeite waard je strategie ook eens proberen, alhoewel ik denk dat het aanspannen van die spieren gedurende bijna twee uur wel eens een probleem voor me zou kunnen worden. groetjes, dirk.

Thimo Jansen zei

Bedankt! Je kunt de spieren rond je knie trainen. Zie dit artikel op Prorun.nl voor uitleg van het 'probleem' en omschrijving van de oefening. Begin eerst met de oefening voor het versterken van de spieren in de voeten en enkels. Succes met het lopen!

Anoniem zei

Leuk stukje.

Ik heb nu ook een knieblessure.
Overbelaste kniebanden.
Wat komt door voetballen en de zware trainingen die ik afgelopen weken gehad heb.
Vaak moest ik rondjes lopen in een rustig tempo, ongeveer 8 km per uur.
Van de dokter mag ik 4 tot 6 weken niet voetballen wat ik echt vreselijk vind.
Heeft iemand nog tips of zo, zodat ik mijn kniebanden kan trainen en dat ze niet meer overbelast raken zodra ik weer met voetbal begin?

Stuur die tips aub dan naar mijn email adres:
sarahgucci75@hotmail.com

Dankuwel!

Anoniem zei

Eindelijk lees ik bevestiging van mijn eigen klachten. Ik was altijd een fanatieke hardloopster echter door een fikse knieblessure (VKB reconstructie gehad na afgescheurde kruisband) blijf ik last houden van mijn knie.
Ik heb ook de meeste klachten na een training waarbij het tempo laag ligt. Zelfs bij heel langzaam te lang uitlopen. Iets tempo erbij en loopt ook al prettiger. Na een interval training is de pijn niet aanwezig en in elk geval veel minder.
Mijn theorie was ook bij rustig lopen spannen je spieren minder sterk aan dan bij een zware interval training.
Bij hoge intensiteit houden je spieren je gewrichten dus beter in bedwang. De pijn heb ik ook op de plaatsen waar de kniebanden zitten, voornamelijk de knieband aan de binnenzijde.

Suuz

Thimo Jansen zei

Suuz, lukt het jou om bij een rustig tempo de spieren rondom de knie aan te spannen en daarmee de pijn te verminderen? Misschien niet direct, maar in ieder geval na verloop van tijd?

Ik heb er in ieder geval geen last meer van. Dat aanspannen is deel geworden van mijn loop stijl.

Anoniem zei

Overbelaste kniebanden aan binnen kant.


Ik heb nieuwe hard loopschoenen met vering en ronde zool.

loop hier dus waarschijnlijk ook te ontspannen op.

moet van dokter ook 3 weken rust houden maar komt weinig van.

heb ze gauw weggezet, waren gelukkig niet zo duur maar ga nu andere kopen en laat me goed informeren.

robhilgers@zonnet.nl

Een reactie posten