Loper.ferrenzo.nl Home

zondag 21 oktober 2007

Aftellen richting de start

Nog een paar uur te gaan. Ik zit thuis licht gespannen op de bank de Amsterdam Marathon te kijken op televisie. Om precies 14:00 kan ik, samen met 7.000 andere strijders, zelf aan de bak op de halve marathon. Dit moment is zo'n beetje het einde van de voorbereiding. Hierna gaat het er om op tijd bij de start te zijn, met de handrem erop te starten, daarna een goed tempo vast te houden en de laatste kilometers op karakter te voltooien. De afgelopen weken ging het vooral om het trainen, de laatste paar dagen gaat het ook om de mentale voorbereiding. Hieronder een overzicht van waar je zoal mee bezig bent.

Rust
Op het laatst nog een paar goede nachten maken, zodat je uitgerust bij de start staat. Het is lastiger dan het klinkt, zeker met zo'n kleine dreumes die er afgelopen nacht eventjes geen zin in had.

Geen gekke dingen doen
Zo tegen de wedstrijd aan heb je de neiging nog snel wat anders dingen te doen dan anders. Nog snel een paar nieuwe sokken, nieuwe schoenen of anders eten (energy gel?). Niet doen! Tot nu toe heb je aangetoond prima te kunnen lopen met wat je hebt, plotselinge wijzigingen daarin kunnen makkelijk fout uitpakken. Bij de Damloop liep ik op de experimentele (voor mij althans) Nike Mayfly, met 6 grote blaren als gevolg. Dat maakte het er de laatste kilometers niet makkelijker op. Ik knip ook mijn teennagels niet meer de laatste week, om te voorkomen dat een wond of inscheuring daar je dwars komt te zitten.

Rustig ontbijten
Lopen met een te lege maag is niet fijn. Daarom 3 tot 4 vier uur van te voren nog gewoon lekker ontbijten met een bordje cornflakes en een grote kop koffie. Dat laatste is ook goed voor de stoelgang, met lege darmen loopt het beter. Een uur voor de wedstrijd nog een banaan. Tussendoor lekker blijven drinken, tot ongeveer een half uur voor de wedstrijd.

Planning
Hoe laat moet ik van huis om op tijd bij de start te zijn, zonder dat ik uren in de kou sta te kleumen? Voor mij is dit 12 uur, dan heb ik genoeg tijd voor het ophalen van het startnummer, een beetje te acclimatiseren en warm te lopen. En om nog een stuk of 10 keer naar de WC te gaan...

Kleding
De kledingkeuze is erg afhankelijk van het weer. Daarom, wat voor weer wordt het? Vandaag is het heerlijk weer om een wedstrijd te lopen. Droog, niet te veel zon en zo rond de 12 graden. Teveel warmte in je lichaam vertraagt, daarom wil je je zo licht mogelijk kleden. Ik ga vandaag voor m'n marathon broekje, een dun shirt met lange mouwen en daar bovenop de singlet van Lopen voor het Leven.

Horloge
Ja, het GPS horloge. Deze kan je tijdens het lopen vele soorten informatie geven, gebaseerd op:

  1. Hartslag
  2. Afstand
  3. Tijd
  4. Rondes
Iedere kilometer kun je automatisch een nieuwe ronde laten ingaan. Hiermee krijg je volledig automatisch iedere keer door wat je kilometer tijd was. Maar teveel informatie is ook niet goed. Het kan je best afleiden van waar het nu eigenlijk om gaat: LOPEN! De informatie die je nodig hebt verschilt ook per deel van de wedstrijd. In de Garmin kun je drie schermen instellen die per scherm 2 tot 4 verschillende waarden tegelijk kunnen laten zien. Na wat gepuzzel ben ik tot het volgende schermen gekomen:

Begin van de wedstrijd
Hartslag - Ter indicatie, niet te veel op letten, dat remt je af
Snelheid - Werkelijke snelheid, om te voorkomen dat je te snel van start gaat
Snelheid per ronde - Snelheid over de laatste kilometer

Midden van de wedstrijd
Snelheid - Werkelijke snelheid
Gemiddelde snelheid - Snelheid over de afstand tot nu toe
Snelheid per ronde - Snelheid over de laatste kilometer

Einde van de wedstrijd
Tijd - Wat wordt mijn eindtijd?
Afstand -Hoeveel moet ik nog (ter motivatie, dat de finish echt dichterbij komt)
Snelheid per ronde - Snelheid over de laatste kilometer

Tsjakkaaaa!!!!!!!!!!!!
Dat was het, de voorbereiding lijkt compleet. Als het nu nog mis gaat, dan ligt het echt aan mijn eigen fysieke ik. Of mentale ik, als de motivatie ontbreekt. GO GO GO!!!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten