Loper.ferrenzo.nl Home

donderdag 9 augustus 2007

Lopen op m'n slofjes

Een dubbele update deze keer. Na de laatste keer lopen ben ik direct gaan slapen, zonder een bericht te plaatsen. Een schande!

Naast gewone hardloopschoenen heb ik nog een stel Nike Free 5.0's. Het idee achter deze schoen is dat je door de flexibele zool de spieren en pezen in je voeten meer stimuleert. Doordat je voet minder steun heeft moeten de spieren en pezen in je voet harder werken. Hierdoor worden je voeten sterker, voorkom je blessures kun je na verloop van tijd harder lopen.

De 5.0 in de naam van de schoen slaat op de vrijheid die de schoen je voeten geeft. 0.0 is als lopen blote voeten, 10.0 als op normale schoenen. Bij deze schoenen krijg je nog een andere, plattere binnenzool waarmee je er een 4.5 van maakt.

Deze schoenen zijn heerlijk om op te lopen. Het zijn net slofjes. De stof is heel soepel en licht, de zool is flexibel en hard. Vooral de eerste keer dat je er op loopt voel je het verschil in vrijheid. Je voelt bij iedere stap wat je voet doet. Omdat de zool vrij hard is dwingt het je netter te lopen, wat weer goed is voor je techniek. Ik gebruik ze zonder veters, omdat die eigenlijk altijd te strak aanvoelen.

Het is volgens Nike de bedoeling dat je deze schoen gebruikt bij korte trainingen van 20 minuten en daar zit voor mij een probleem. Als ik ga lopen doe ik dat voor 60 tot 90 minuten. Ik wil niet vooraf of achteraf een klein rondje lopen om een extra training te doen voor de voeten. Daarom maar eens geprobeerd of het ook langer vol te houden is op deze schoenen.

Eigenlijk gaat het niet. Als je op straat loopt zijn de zolen aan de harde kant. Ik wil ze nog wel inzetten bij korte lopen of bij een lager tempo, of bijvoorbeeld op gras of het strand. Of een keer proberen twee paar schoenen mee te nemen waarbij je in- en uitloopt op de Free's, maar ze daarna op de rug aan de drinkfleshouder bindt. Omdat het lopen niet zo heel soepel ging heb ik onderstaande training ingekort tot 40 minuten. Het was weer mooi geweest. Na het lopen voel je dan wel echt dat je gelopen hebt, de voeten tintelen nog lekker na.

De route was een leuke variatie op een bekend thema, langs de Sloterplas met een uitstapje naar het naastgelegen park. De lengte 8,5 km. Zie de plattegrond hiernaast en het schema hieronder:

  • 50 min in D1
  • 3 x 2 min versnellen naar/in D2 verspreid over de totale looptijd
Voor vandaag stond er een heftige interval training op het schema. Het kwam toevallig goed uit om hetzelfde rondje als hiernaast te lopen. Alleen viel de laatste sprint van 2 kilometer iets langer uit, tegen de 3 kilometer. Dat laatste stuk was wel heftig met de laatste 5 minuten de hartslag continu rond de 190, bovenin D3 dus. Verder was het heerlijk. Het weer was goed en het lopen ging soepel. Het was, na het uitstapje op de Nike Free's, prettig om op de super zachte Vomero's te lopen. Het schema:
  • 5 x 1000 meter
  • 1 x 2000 meter
    elke interval eindigen in D2-D3
  • 3 min wandelen tussen de intervallen

Geen opmerkingen:

Een reactie posten